Mindful i løpet av arbeidsdagen

Mindfulness – eller oppmerksomt nærvær som det kalles – handler om å leve i øyeblikket med oppmerksomhet på det du opplever i dette øyeblikk, uten å vurdere eller dømme i forhold til det du opplever.



Jon Kabat-Zinn er en av de mest kjente lærerne av mindfulness. Han er også grunnlegger av The Mindfulness-Based Stress Reduction program ved University of Massachusetts Medical Center. Kabat-Zinn definerer mindfulness på følgende måte:


“Mindfulness means paying attention in a particular way; On purpose, in the present moment, and nonjudgmentally.”


Mindfulness handler altså om å være oppmerksom med vilje. Du kan enkelt lære deg teknikker og øvelser som du kan bruke når som helst og hvor som helst


Hva da? Mindful på jobb? Særlig...


Forskning på mindfulness har eksplodert de siste 10–15 årene. Forskningen viser at mindfulness kan gi bedre helse både fysisk og psykisk. I tillegg viser en del forskning at mindfulness er forbundet med bedre ytelse og prestasjoner.


Her finnes det utrolig mye spennende resultater fra forskningen, men som blir vanskelig å sammenfatte i et blogginnlegg. Så det baker jeg nok inn i et kurs.


Men her får du en Top-10 liste over ting du kan gjøre for å redusere stress i løpet av arbeidsdagen.


  1. Bestem deg for å ikke ha på radio, men bare vær med deg selv.

  2. Mens du sitter ved skrivebordet eller tastaturet ditt, legg merke til kroppens fornemmelser og forsøk bevisst å slappe av og kvitte deg med unødvendige spenninger.

  3. Velg å spise lunsj i stillhet. Bruk denne tiden til å spise sakte og vær med deg selv.

  4. Bruk hverdagens signaler som påminnere til å sentrere deg, for eksempel om telefonen ringer eller mail som kommer inn.

  5. I stedet for å formulere svaret mens kollegaen din fortsatt snakker, tøm tankene dine og virkelig lytt til hva de sier.

  6. Velg en ting du bruker hele tiden – vannkoker på kontorkjøkkenet, for eksempel – og bruk det som et fokuspunkt for et øyeblikk med oppmerksomhet.

  7. Ta 1 minutt der du lukker øynene dine og pust langsomt inn og ut. Konsentrer deg om bevegelsene i brystet, og prøv å ikke tenke på noe annet.

  8. Si nei til multitasking

  9. Godta det som ikke kan endres

  10. Fokuser på hva du gjør, ikke hva dine kolleger kommenterer, gate støy, hvilken melding du forventer, hva du skal gjøre i morgen eller når du kommer hjem.

Om du ønsker å lære mer om hvordan du kan integrere mindfulness i din hverdag så finner du kurs her.

Har du andre gode tips til hvordan være mer mindful på jobb? Kommenter gjerne her under :)

17 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle