top of page

Tanker, Mental helse, og Mindfulness



Tanker er en viktig del av vår mentale helse, og de kan ha en stor innvirkning på hvordan vi føler oss og hvordan vi reagerer på situasjoner. Mange av oss har en tendens til å la negative tanker dominere våre sinn, noe som kan føre til stress, angst og depresjon. Men heldigvis kan mindfulness-praksis hjelpe oss å bli mer bevisst på våre tankemønstre, og å identifisere de negative tankene som kan føre til uønskede følelser og reaksjoner.


Men hva er egentlig mindfulness? Mindfulness betyr å være fullt tilstede og oppmerksom på det som skjer i øyeblikket, uten å dømme det eller prøve å endre det. Det kan hjelpe oss å bli mer bevisst på våre tanker, følelser og kroppen vår, og å se på dem på en mer objektiv måte. Mindfulness-praksis kan hjelpe oss å lære å se våre tanker som bare tanker, og ikke som sannheter.


En av de viktigste teknikkene i mindfulness-praksis er å observere våre tanker uten å dømme dem. Det betyr kort og godt å legge merke til våre tanker, men ikke å dømme dem som gode eller dårlige. Dette kan hjelpe oss å se våre tanker mer objektivt, og å ikke la oss bli fanget av dem.


En annen viktig teknikk er å skille mellom fakta og antagelser. Mange av våre negative tanker er basert på antagelser om hva som vil skje i fremtiden eller hva andre tenker om oss. Å bli bevisst på om våre tanker er basert på fakta eller antagelser kan hjelpe oss å se dem mer objektivt, og å ikke la oss bli fanget av dem.


  • Å gi slipp Å øve på å gi slipp på negative tanker. Dette kan gjøres ved å si til deg selv "la det gå" eller "det er bare en tanke" når du merker at du blir fanget av en negativ tanke. Dette kan hjelpe oss å ikke la oss bli fanget av negative tanker, og å se på dem på en mer objektiv måte.


  • Å være takknemlig Det er også viktig å øve på å være takknemlig. Å være takknemlig for det vi har i livet, kan hjelpe oss å se tingene fra en mer positiv synsvinkel. Det kan også hjelpe oss å fokusere på det positive i livet, og ikke la oss bli fanget av negative tanker.


  • Å akseptere En annen viktig ting er å øve på å akseptere. Å akseptere ting som de er, kan hjelpe oss å ikke la oss bli fanget av negative tanker om hvordan ting burde være. Det kan også hjelpe oss å se tingene fra en mer objektiv synsvinkel, og å akseptere at noen ting ikke kan endres.


Det er også viktig å øve på å være mer bevisst på våre følelser. Å være bevisst på våre følelser kan hjelpe oss å forstå hvorfor vi føler oss som vi gjør, og hva som kan ha utløst en følelse. Det kan også hjelpe oss å håndtere våre følelser på en mer positiv måte.



Husk at mindfulness-praksis ikke er en "quick fix" for å eliminere negative tanker. Det er en kontinuerlig praksis som krever tid og tålmodighet. Men over tid kan det hjelpe oss å håndtere våre tanker på en mer positiv måte, og å føle oss mer avslappet, mer selvsikre og mer tilfredse med livet.



Jeg vil også nevne at det å øve på mindfulness kan ha mange positive effekter på vår mentale helse, som å redusere stress, øke selvtilliten og forbedre søvnen. Det kan også hjelpe oss å ha mer positiv innvirkning på våre relasjoner, å ha mer kreativitet, og å forbedre vår fysiske helse.


Å øve på mindfulness kan være litt utfordrende i starten, men det kan være en god idé å starte med korte økter og øke varigheten gradvis. Du kan også prøve ulike former for mindfulness-praksis, som forskjellige meditasjonsteknikker, yoga eller tai chi, for å finne ut hva som fungerer best for deg.


Det er viktig å være tålmodig med deg selv og ikke forvent å se resultater over natten. Mindfulness-praksis krever tid og tålmodighet, men over tid vil du kunne merke en forskjell i hvordan du håndterer dine tanker og følelser.


Mindfulness-praksis kan være et svært nyttig verktøy for å håndtere våre tanker på en mer positiv måte. Det kan hjelpe oss å bli mer bevisst på våre tankemønstre, og identifisere de negative tankene som kan føre til uønskede følelser og reaksjoner, og dermed håndtere våre tanker på en mer positiv måte. Det er viktig å øve regelmessig, å være tålmodig med seg selv og å huske at det tar tid å se resultater. Men over tid kan mindfulness-praksis hjelpe oss å føle oss mer avslappet, mer selvsikre og mer tilfredse med livet.


Avslutningsvis til dette blogginnlegget har jeg laget en kort video for å prøve å illustrere hvordan mindfulness praksis kan hjelpe oss å roe ned, og legge merke til hva vi trenger.



13 visninger1 kommentar

Siste innlegg

Se alle
bottom of page